De meest voorkomende vorm van communicatie is …

In een team is communicatie een essentiële vaardigheid. Logisch, want hoe moet je anders weten wat de bedoeling is. Er wordt wat afgekletst en we gebruiken dagelijks vele soorten van communicatie; verbaal, non-verbaal, schriftelijk via email of Social Media. We vinden van onszelf dat we goed communiceren. Echter de meest voorkomende vorm van communicatie is … miscommunicatie. Uh, hoe kan dat?

Lees verder

Succesvolle ondernemers lossen hun problemen in één keer op!

De meeste stress op je werk krijg je door tijdgebrek. Hierdoor stapelen problemen zich op. Je bent druk bezig met de dagelijkse rompslomp en voortdurend ‘brandjes aan het blussen’. Het is bijzonder triest als je constateert dat in de loop van de tijd er weinig verandert en dat dezelfde problemen steeds weer terugkeren. Herkenbaar?

Lees verder

De waarheid bestaat niet

Elk groot ongeval, waarbij slachtoffers gevallen zijn, krijgt aandacht van de media. In kranten, op televisie, op het internet en via Social Media wordt informatie gegeven en ‘experts’ geïnterviewd naar hun mening. In deze snelle tijd willen we meteen antwoord op de vraag: “Wat is er gebeurd?”. We zijn niet bereid te wachten tot het officiële onderzoeksrapport. We willen het liefst meteen de waarheid boven tafel. Maar ‘de waarheid’ waar we naar op zoek zijn, heeft helemaal nooit bestaan … Lees verder

Hoe kan Oranje kampioen worden?

Tijdens het wereldkampioenschap voetbal in Brazilië zien we veel getalenteerde teams spelen. Er worden vele interessante wedstrijden gespeeld en natuurlijk hopen we dat ons eigen Oranje een heel eind komt. Hoe creëer je een team dat kampioen kan worden? Aan welke eisen moet dit team voldoen? Voer voor heftige discussies tussen de hobbycoaches op de bank voor de TV …

 

Lees verder

Welke eisen stel jij aan een prestatie indicator?

Prestatie indicatoren zijn een belangrijk onderdeel van het management informatiesysteem (MIS). Voordat je een prestatie indicator gebruikt, moet je eerst twee belangrijke vragen beantwoorden. Als je deze vragen niet kunt beantwoorden, is de gekozen prestatie indicator niet zinvol. Kortom, twee eenvoudige eisen waaraan je prestatie indicator moet voldoen.

Lees verder

Moet je eens opletten als we de krachten bundelen …

Veiligheid valt en staat met de beslissingen en acties die je onderneemt. Als je in je eentje bent, is dat een stuk gemakkelijker dan wanneer je met een groep bent. Voor een organisatie is dat nog veel lastiger. Het is niet voldoende als de Safety Manager zijn zaakjes op orde heeft. Ook de steun van het management is niet voldoende. Veiligheid realiseer je alleen als we de krachten bundelen … Lees verder

Hoe verbeter je de veiligheidscultuur?

In veel organisaties met een sterke veiligheidscultuur vormen management en medewerkers een hecht team, de uitwisseling van informatie verloopt goed, er worden betere beslissingen en weloverwogen risico’s genomen. De focus ligt op ontdekken, leren en voortdurende verbetering. Daarnaast kent de organisatie een laag ziekteverzuim, minder ongevallen en incidenten en een hoge productiviteit. De veiligheidscultuur binnen de organisatie wordt mede bepaald door de resultaten (‘output’) van je management systeem. Om deze te verbeteren volgen hieronder een aantal suggesties: Lees verder

Weg met de risicomatrix!

De beoordeling van risico’s is afhankelijk van het inzicht, de kennis en ervaring van de beoordelaar. Iedereen beoordeelt een risico op zijn eigen unieke manier. De grens tussen een acceptabel of onacceptabel risico moet voor iedereen duidelijk zijn. Dat vereist duidelijke criteria. In veel organisaties wordt daarvoor een risicomatrix gehanteerd, maar of dat wel zo slim is … De risicomatrix is ‘old school’ en is dringend aan vervanging toe. Lees verder

Social Media kan je leven goed verknallen

Als veiligheidsprofessionals zijn we dagelijks bezig om de veiligheid op het werk te verbeteren. Geleid door een effectief veiligheidsmanagement systeem wordt de veiligheid in veel organisaties voortdurend bewaakt en verbeterd. Werknemers zijn zich bewust van onveilige situaties en worden actief betrokken bij het ontwikkelen en implementeren van verbeteringen. Maar het is ongelooflijk jammer als deze inspanningen zich beperken tot de werkomstandigheden. Juist buiten de werksituatie is het noodzakelijk om de veiligheid te verbeteren. Heb aandacht voor een risico waarvan menigeen zich nog onvoldoende bewust is. Social Media is een ‘emerging risk’ met een zeer realistische kans op ongekend tragische consequenties. In elke risicomatrix zou deze hoog scoren op zowel kans als gevolg. Alle alarmbellen zouden af moeten gaan … Lees verder